søndag 28. august 2011

Guideboken

Før turen skrev jeg om en norsk guidebok jeg anbefalte. Dette står jeg ikke lenger for. Den boken er sikkert helt fin å lese som forberedelse, men egner seg ikke på turen. Den har alt for lite detaljer på det man faktisk trenger underveis.
Det som ble viktig for meg underveis var:
  • kart med de ulike ruteforslagene
  • hvilke steder som hadde herberg og omtale av disse
  • litt enkel informasjon om stedene
Den norske boken hadde ikke noe av dette. Den konsentrerte seg mest om språk og historie. Jeg endte med å kjøpe en ny. Den norske ligger igjen i Rabanal.

Følgende 2 bøker anbefaler jeg etter turen.

Camino De Santiago (Rother Walking Guide) av Curdula Rabe. Denne boken blir oppdatert hvert halvår og var god på alt det jeg nevnte over. Den går i tillegg helt til Finisterre og Moxia. Den er satt opp med etappeforslag, men det er lett å bruke den uavhengig av disse. Det gjorde vi. Liten og lett i sekken.










Den andre hadde Z og den heter
A Pilgrim's Guide to the Camino de Santiago: St. Jean - Roncesvalles - Santiago av John Brierley. Den er ganske lik den jeg hadde, men blir ikke oppdatert fullt så ofte. Den er litt større å håndtere, men inneholder noe mer informasjon. Denne slutter i Santiago.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar