onsdag 11. mai 2011

Pakking og sekk

Jeg har dilla på reiseeffekter og det å pakke minimalt. På denne turen blir jo dette ekstra viktig. Sånn sett er det jo en fordel å gå på sommeren. Mindre klær både i mengde og størrelse. Jeg ser av diskusjonsforumene på nettet at det med pakking til denne turen er et stort tema. Det samme er valg av sekk og sko. Sko kommer jeg tilbake til.
Fra før har jeg bare store sekker som ikke egner seg til denne turen. Etter å ha sett litt rundt, endte jeg opp med en Stormberg Skogsti sekk på 45 liter. Kjempefornøyd med et salgskupp :-) På salg til 399,- på XXL. Den blir muligens litt tett i ryggen, men man får ikke så mange sekker på den størrelsen med godt lufting. Fant en kommentar på sekken: "Dette er en sekk som fungerer perfekt til de korte turene. Den er lett og bæresystemet er enkelt å tilpasse. Spennene og glidelåsene er solide og det er mange praktiske reimer og lommer. Jeg er veldig fornøyd med sekken og heldigvis virker den så solid og slitesterk at jeg skal få glede av den i mange år og turer fremover."
Inni sekken er det fin plass til vannsystemet fra Camelbak. Jeg har en pose med plass til 3l vann. På posen er det en slange som henger over skuldra for lett tilgang til drikke. 


På turen må jeg også ha med meg sovepose. Jeg har en liten, tynn pose fra en tidligere tur som jeg er veldig fornøyd med. Den er myk og god, har et effektivt krympetrekk og en lomme inni til verdisaker. Den heter McKinley X-treme light 1100 og er kjøpt på Intersport. Jeg tar antagelig også med meg en silkepose. Den tar ikke større plass enn en lommebok og den veier nesten ikke noe. Den kan være grei å ha i stedenfor soveposen om det er for varmt.

Sekken med sovepose oppi og 3 liter med vann veier 5 kg. Da har jeg litt å gå på i forhold til klær og toalettsaker. I tillegg har man jo bare 3 liter på starten av dagen.

Her er ett par pakkelister.
...og en til
 
Etter turen:
Vannsystemet fra Camelbak var gull verdt. Det å ha en på tre liter var litt bortkastet for jeg fylte den aldri helt opp. Husk at hver liter er en kilo vekt i sekken.
Var også fornøyd med sekken. Akkurat passe størrelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar