lørdag 25. juni 2011

Spania

Naa sitter jeg paa mitt foerste herberge og skriver. Jeg begynte turen i Barcelona med en venninde paa tirsdag. Vi har hatt et kjempeflott opphold. Jeg fikk 4 dager i Barcelona og etter at jeg fikk selskap har vi faatt gjort veldig masse. Vi brukte turistbussen i byen for aa faa oversikt og har faatt sett masse av byen og dekt et stort areal. Markeder, klostre, museum, Sagrada Familia, gamlebyen mm. Det som var litt spesielt var at vi tilfeldigvis var i byen under Festivalen San Juan. Det er samme dag og samme grunn til feiring som St.Hans aften hjemme. Forskjellen er at tusenvis av mennesker stroemmer til stranda. Der har de baal og sender opp rakketter uten noen form for sikkerhetsforetak. Les; sender rett inn i folkemengden. Hoerte i dag at det var 4 doede etter den festen.
Vi har hatt det utrolig varmt. De gangene jeg har sett har det vaert 29 grader.
Hotellet var veldig bra. Rommet rent og badet flott. Laa midt i kjernen. Bare gaa ut av doera og handlegate, museer og mat er rett der.

I dag tok jeg toget inn i landet. Underveis endret planen seg litt. Jeg hadde jo tenkt aa gaa fra Burgos, men varmen har kommet tidlig (etter som jeg forstaar) og like foer Burgos viste gradestokken 36 grader. Det foerste jeg skulle passere var en hoeyslette uten skygge i rundt 100 km. Naa har jeg heller tatt toget et stykke til. Jeg er naa i Sahagun og skal gaa 46 mil i stedenfor 59 mil. Det var ikke noen mellomting. Jeg har fortsatt en god del av hoeysletten igjen likevel.

Herberget er i en gammel kirke og er ganske toeft. Kostet den svimlende sum av 32 kroner (4 euro) for natta.
Naa maa jeg proeve aa faa kontakt med noen. Har problemer med spansken for det gaar saa alt for fort og veldig faa kan engelsk.
Gaar herfra i morgen.

1 kommentar:

  1. Var nok et fornuftig valg å droppe den selvpiningen det hadde vært å gå over sletten!

    SvarSlett